måndag 10 december 2012

Energi

När jag var hemma i Stockholm förra gången så tog jag med mig alla mina skolböcker som rör träning och fysisk aktivitet. Så nu när jag satt och planerade mitt träningspass på morgonen så var det dags att damma av lådan under sängen. 

Där hittade jag ett kompendium från gymnasiet när vi gjorde personlighetstest på lektionerna i idrottsledarkunskap. Det är fyra olika 'kategorier' där man är en utav två alternativ, ex:
Extrovert eller introvert
Sinnesförnimmelse eller intution
Tanke eller känsla (feeling)
Bedömning eller perception

Under varje altenativ finns det olika egenskaper som utmärker dessa personligheter och så ska man välja det som passar mest in på en själv. 
Jag är en stolt ENFJ och då finns det en sammanfattande text om denna typ av person! 
Och bland annat så stämmer det här in så sjukt bra på mig: 
En avsevärd diplomatisk talang underlättar för dig att få med andra. "Ibland måste jag peka med hela handen, men då gör jag det på ett mjukt sätt."  
Det är viktigare för dig att man tar hänsyn till hur människor kommer att beröras och att de inblandade motiveras så att de känner sig delaktiga och positiva. 

Det var lite roligt att läsa om vad som karaktäriserar den Extroverta personen: 
Vill ha: Liv och rörelse, någon att prata med, respons på det man säger. 
Känns igen på:  Pratar mycket och fort, gestikulerar, pratar och tänker samtidigt, snabbt tempo.
Tappar energi: Om för lite yttre stimulans.
När det drivs för långt: Lyssnar inte, kan uppfattas som pladdrig, kör över andra verbalt, säger för mycket.

Hej jag heter Hanna och det där var en obehagligt exakt beskrivning av mig. 
Men som det står i slutet av kompendiumet: "Det handlar inte om att placera folk i fack!"

Så va den du är, för klyscha eller inte, så finns det bara en du! Och man får va tamigfan hur man vill!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar